(B)loggboken

Nu vilar.....

17 okt 2017

Nu vilar Borka Brygga efter säsongen 2017.

Vilken bra säsong vi haft trots att vädret ofta varit både regnigt, kallt och blåsigt. Vissa dagar har vi haft underbart väder då har gästerna strömmat till. Camparna med sina husbilar och husvagnar har varit oss trogna trots dåligt väder. Ofta har det varit fullbelagt med många nöjda gäster.

Gästhamnen har inte varit så välbesökt denna sommar men det får vi skylla på vädret. Många båtar som kommer långväga ifrån har rört sig med kortare turer denna sommar och på så vis inte hunnit hit.

Enångers Båtsällskaps båtar tog vi upp med kran lördagen den 7 oktober, samt några stycken även helgen efter. Allt fungerade bra i det strålande höstvädret med stor rutin från alla inblandade. Många har redan täckt över pressar inför vintervilan.

Nu pågår för fullt arbete med underhåll och reparationer. Günther och hans "gubbar" gör ett fantastiskt arbete. Vår duktiga hamnförvaltare och hamnkapten Günther Karl gör ett enastående jobb för klubben och dess anläggning. Det är åtskilliga timmar i veckan han jobbar för Enångers Båtsällskap. Arbetet med anläggningen fortgår hela hösten och vintern då även snöröjning tillkommer.

Styrelsen för Enångers Båtsällskap träffas regelbundet med styrelsemöten hela året. Nu under hösten summeras och utvärderas säsongen. Vinterns och vårens möten ägnas till stor del åt planering för kommande säsong 2018.

Vi önskar er alla en skön höst.....

Webansvarig

Det har varit.....

20 aug 2017

Det har varit en bra säsong så här långt för Borka Brygga.

Mycket bra beläggning på vår camping med många nöjda campare i husbilar och husvagnar. Besöken till gästhamnen har kanske inte nått upp till förväntningarna men trots allt varit hygglig. Vädret till sjöss har ju här hos oss varit ganska blåsigt och stundtals lite kyligt vilket påverkar antalet gästbåtar.

Restaurangen har som vanligt fungerat bra under Stefan Fernlunds ledning med många berömande ord från gästerna. Även bland ortsborna har restaurangen varit populär att besöka för både mat och fika.

Nu väntar evenemanget Lyskväll lördagen 26 augusti vid Borka Brygga som en liten avslutning. Hundratals marchaller tänds långt ut i fjärden. Kl. 22:00 blir det som vanligt ett stort fyrverkeri.

Camping och gästhamn fortsätter att hålla öppet för gäster ända in i oktober när upptagningen av våra båtar börjar.

Vi hoppas ni får en fortsatt bra sensommar och en underbar höst.

/Webmaster

Nu är vi i full gång.....

6 jun 2017

Nu är vi i full gång säsongen 2017.

Borka Brygga sjuder nu av liv med aktivitet på flera håll. Full fart hos alla båtägarna att göra båtarna färdig för säsongen. Många har redan varit flitigt ute med övernattningar i vår skärgård. Sjösättningar av mindre bårar vid rampen. Vår vaktmästare är på plats och gör fint vid vår anläggning.

Camping och gästhamn är öppen och drivs även i år av restaurangen. Flera gäster har redan besökt oss med husbil och husvagn.

Restaurangen öppnade Mors Dag 28 maj och där är det full fart på personalen. Många har redan upplevt den goda maten som vår krögare Stefan Fernlund erbjuder. Öppet 12:00 - 21:00 varje dag utom midsommarafton. Vissa kvällar är det någon form av evenemang på "Bryggan".

Äntligen.....

10 apr 2017

Äntligen så har isen försvunnit från Borka Brygga!

Nu har säsongen börjat. Våren är här. Pressarna åker av. Skrapandet och putsandet är igång på flera håll. Sjösättningsdagen den 13 maj närmar sig med stormsteg. Samtalen mellan båtägare har satt igång efter en lång vinters uppehåll. Samvaron med en kopp kaffe i det fria har tagit sin början.

Nyfikna och intresserade besökare börjar komma till Borka Brygga. Bilar börjar strömma till. Stannar och tittar lite, kliver ur för att fotografera och njuter en stund.

Restaurangen har börjat sina förberedelser för att öppna för säsongen i Mors Dags helgen.

Dom första båtarna sjösattes i fredags den 7 april med "Benkes" mobilkran. Den första turen på böljan den blå avklarades i helgen.

Vi får väl förmoda att april månad blir som alltid är vanligt med vissa inslag av snöbyar och kalla vindar. Men vi får också hoppas att dagar med sol och sköna temperaturer kommer under april. Nu har säsongen i alla fall börjat.....

Medier.....

10 apr 2017

Medier för Borka Brygga såsom facebook

Facebook är nu allmänt vedertaget för så gott som alla. Borka Brygga har sedan tidigare en så kallad företagssida på facebook men det visade sig att den var svår att hitta. Så nu har vi en facebooksida till som man hittar lättare under sök och där skriva "Borka Brygga Norrlandskustens Pärla".

Även vår båtklubb Enångers Båtsällskap har en egen facebooksida nu.
Sök på "EnångersBåtsällskap" i facebook.

Ha de så bra så hörs vi snart igen.....

Nu är det.....

29 dec 2016

Nu är det jul igen.

Nu har friden lagt sig över Borka Brygga och vintern är här. Alla båtar är på land och stillheten total. Den årliga julmarknaden vid Borka Brygga blev även i år en mycket trevlig och uppskattad företeelse. Nu vilar vi lite för att ta nya tag när det nya året börjar. Vi hoppas givetvis på en skön sommar 2017 med många gäster.

Vi önskar nu alla en lugn och skön julhelg......

På plats.....

1 jul 2016

På plats är nu vår nya toatömningsanläggning.

Efter ett bra utfört arbete av våra duktiga medlemmar är nu vår nya toatömningsanläggning inom kort klar att tagas i bruk. Denna anläggning är en del av vår miljösträvan till ett renare hav. Vi har även påbörjat ett projekt där vi mäter havstulpanernas förekomst över tid för att bättre kunna tvätta båtbottnar vid rätt tidpunkt och i förlängningen undvika giftiga bottenfärger. Vår strävan är att få våra medlemmar mer informerade och kunninga i miljöhänseende.

Äntligen så.....

12 maj 2016

Äntligen så är säsongen igång.

Nu är väntan över efter en lång vinter. Borka Brygga har vaknat till liv igen efter vinterdvalan. Våra båtar är putsade och satta i sjön. Vissa har redan flitigt varit ute bland kobbar och skär.

Campingen är städad och fin. Vi har redan haft ett flertal husbilar och husvagnar hos oss innan alla båtarna kommit i sjön. Det är faktiskt rekord så tidigt. Vi är glada att så många redan hittat hit till oss. Nu öppnar vi campingen, den 16 maj är vi igång och hälsar alla hjärtligt välkomna.

Sjösättningsdagen den 7 maj blev fantastisk med sol och varmt hela dagen. Allt gick smidigt och bra så vi var klara strax efter halv ett. Ett stort tack till Lasse Heineman med flera som hjälpte till med båtarna. Tack också till Ingrid, Eva och Yvonne som såg till att vi fick något att äta och dricka.

Även den efterföljande städkvällen den 9 maj sken solen på oss. Ett flertal medlemmar kom med räfsor och ett glatt humör. Städningen följdes av en gemensam sittning med korv, smörgås, kaffe och läsk. Till alla er som var med ett stort TACK för att ni kom och hjälpte till. Tack också igen till Ingrid Andersson som skötte serveringen.

Nu ser vi fram mot när restaurangen öppnar. Mors Dag den 29 maj öppnas portarna till restaurangen. Boka gärna bord i tid för det är många som vill äta då.

Ja, nu är vi igång..... VÄLKOMNA!

Nytt utseende.....

14 apr 2016

Nytt utseende på hemsidan

Som många av er ser så är det ett nytt utseende på hemsidan för Borka Brygga. En design som gör det lättare att både läsa och navigera på sidan. Nu finns också information om evenemang som förekommer vid Borka Brygga. Informationen finns på höger sida på alla sidor.

Uppdateringar på sidan kommer att ske tätare när vi närmar oss sommarsäsongen.

Arbetet vid vår anläggning pågår för fullt med olika projekt. En ny brygga för ungdomsverksamheten vid deras klubblokal. En ny portal vid entrén till restaurangen. Nytt tak på en av sjöbodarna. Vidare kommer utfyllnad och planeringsarbete vid västra delen av campingen att ske senare.

Dom första segelbåtarna har nu kommit i sjön denna veckan. Den allmänna sjösättningen med kran sker den 7 maj i år. Vi börjar 09:00 och håller på hela dagen.

Ja det putsas och fejas här och där på både båtar och anläggning inför en ny härlig sommar vid Borka Brygga.

Vi hörs snart igen.....

Mycket folk.....

16 dec 2015

Mycket folk var det på vår julmarknad!

Det blev väldigt lyckat när vi arrangerade julmarknaden vid Borka Brygga. God tillströmning med folk från början och en livlig kommers vid "knallarna". Det såldes ostar, fisk, charkvaror, honung, ostkaka och mycket annat gott att ta fram på julbordet. Hemslöjd och hantverk hade stor åtgång. Varm glögg var ett populärt gratisinslag. Kaffe med lussekatter och pepparkakor gick åt som smör i solsken. Varm korven såldes slut innan julmarknaden var över. Barnen fick napp vid fiskdammen och njöt av ponnyridningen. Tomtenissarna delade ut godis. Klockan 15 fick vi besök av Enångers Lucia ett populärt inslag.

Vädret var strålande fint men visst saknade vi stämningsfull snö på marken. Ja vi kan summera en mycket lyckad julmarknad vid Borka Brygga.

Nu kommer vår fina anläggning att vila från besökare tills vårsolen tittar fram. Men visst pågår arbete även på vintern. Tommy vår vaktmästare och hamnkapten sköter underhåll och snöröjning vintertid.

Mycket är på gång till nästa säsong 2016 men det återkommer vi till senare.

Till sist vill jag önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År.

Agöträffen.....

30 jun 2015

Agöträffen lördagen den 27 juni blev lyckad.

Vi samlades vid gästhamnen Agö Storhamn. Dom flesta anlände redan på fredagen.

Klockan 12 på lördagen var det samling i lätt regn där Anders Hedlund sommarboende på Agön tog över med en mycket givande guidning som började i Agö Storhamn. Guidningen fortsatte med gemensam vandring till Agö Hamn/Fiskeläge. Väl framme fortsatte en mycket intressant och upplysande information från vår guide Anders Hedlund.

När alla hade återvänt till Agö Storhamn började solen skina och det blev först lite vila för att sedan samlas vid 4-tiden för en enkel men trevlig "vinprovning" som var mycket uppskattad. Fyra olika stationer hade upprättats med folieinklädda rödviner som skulle betygsättas på en skala mellan 1 - 5. Även pris och land skulle gissas. En svår uppgift men väldigt kul.

Kvällen avslutades med gemensam grillning och dukade långbord. Kvällen var underbart vacker med solsken långt in på kvällen. Alla var glada och nöjda efter en fantastisk dag. Lugnet lade sig över båtar och vatten och en skön sömn infann sig.

Mycket lyckad.....

20 jun 2015

Mycket lyckad försäsong vid Borka Brygga.

Denna försäsong har varit väldigt lyckad för oss vid vår anläggning här i Borka, Enånger. Restaurangen har haft många besökare med mycket nöjda gäster vilket glädjer oss stort. Ett bra urval av rätter på menyn där man kan äta enklare rätter mitt på dagen mellan 11-16 och fantastiska á la carte rätter på kvällen 16-21. Bra personal i restaurangen med god kunskap och fin servicekänsla med ett trevligt bemötande, det känns mycket tillfredsställande.

Campingen har trots det stundtals dåliga vädret haft en god beläggning. Midsommarhelgen har tidvis varit så gott som fullbelagd. Många gäster har uppskattat den härliga miljön och det sköna lugnet som camping. Även denna säsong har vi vår fantastiska campingvärd Monika med sin man Olle som bor hos oss i sin husvagn. Hon tar emot gäster med sitt glada och ödmjuka sätt och visar alla till rätta.

Även vår gästhamn har haft en fin start med många förstagångs-gäster. Många av dessa har uttryckt att "hit kommer vi att återvända". Det känns fantastiskt kul.

Nu står högsäsongen för dörren med fullt tryck på restaurang, camping och gästhamn. Det ska bli oerhört kul att få möta alla gäster igen både nya och gamla.

Välkomna till Borka Brygga, Norrlandskustens Pärla!

Igår lördag var det.....

10 maj 2015

Igår lördag var det full fart vid Borka Brygga

I ett soligt och skönt väder så var det den allmänna sjösättningsdagen igår lördagen den 9 maj. Vi började klockan 09:00 och höll på en bit in på eftermiddagen. Allt gick mycket bra och väl organiserat tack vare vår fantastiske Lasse Heineman. Även vår långväga gäst "Poppy" från England sjösatte sin båt. Det är andra vintern hon ligger upplagd hos oss. Mycket folk hade sökt sig till Borka Brygga för att titta och prata.

Ett mycket trevligt inslag var att vår nya krögare Stefan Fernlund hade smygöppet i restaurangen. Den var välbesökt med gäster från båtklubben. En enkel men välsmakande meny som var mycket uppskattad. Den officiella öppningsdagen för allmänheten är helgen Mors Dag, sista helgen i maj. Vi ser alla fram mot när restaurangen öppnar igen.

Även en husbilscampare övernattade hos oss trots att campingen ännu inte öppnat. Dom följde intresserat sjösättningen från första parkett. Campingen öppnar den 15 maj efter att vi städat undan alla båtvaggor och pallningar till båtarna som stått på land. Vi har faktiskt redan haft några enstaka campare som besökt oss och hittat en plats bland alla båtar.

Ännu har inte någon gästbåt besökt oss, men det brukar dröja till slutet på maj då alla vill bli klara med sina båtar innan man gör någon längre tur. Nytt för i år är att vi sätter upp en ny gästhamnsskylt vid den yttersta bryggan som klart kommer att visa var gästplatserna är belägna.

För övrigt pågår ett intensivt arbete för att göra vår fina anläggning klar för säsongen. Många nyfikna gäster har redan varit här för att njuta av vår härliga miljö vid havet. Man frågar när campingen och restaurangen öppnar, så ett stort intresse finns.

Jag vill önska er alla en härlig fortsättning på våren och hälsa er VÄLKOMNA till Borka Brygga, kanske redan på premiärhelgen för restaurangen vid Mors Dag.

Väntans tider.....

28 mar 2015

Väntans tider råder vid Borka Brygga.

Just nu i skrivande stund 28 mars så har våren kommit av sig lite efter en tid med underbart vårväder. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge som det heter. Jag besökte Borka Brygga i onsdags den 25 mars och tog några bilder som ni kan se på startsidan. Det var innan det lilla nysnötäcket kom i veckan, men den kanske smälter idag då solen åter lyser på oss från en blå himmel. Än ligger dock isen tjock i vår vik på grund av dom kalla nätterna som varit en längre tid. Trailerbåtarna får vänta ännu en tid då isen fortfarande är ganska tjock vid vår sjösättningsramp.

Vår vaktmästare och hamnkapten Tommy håller på för fullt med underhållsarbete på bryggor och ramper. En del av mackbryggan blev illa åtgången av snöröjningsmaskiner men har nu reparerats. Dessutom har Tommy jobbat med vår trevliga och årligen återkommande  "Turistbroschyr" som utkommer under våren. Även "Nattvaktslistan" kräver mycket arbete som utförs när vädret är för dåligt för att jobba utomhus.

Förberedelserna för vår nya krögare Stefan Fernlund pågår också för fullt. Ska bli oerhört spännande när restaurangen öppnar vid "Mors Dag". En stor nyhet för i år är att restaurangen får uppvärmning i serveringslokalen. Medför en skönare vistelse särskilt i början och slutet på säsongen. Restaurangens hemsida www.borkabrygga.se är under uppbyggnad och kommer igång till säsongen startar.

Såg ni vår fina annons i bilagan som kom med posten "Visit Glada Hudik" i veckan som var? En bilaga nsom delas ut till 30.000 hushåll. Ni kan se annonsen här nedan.

Några båtägare har påbörjat vårrustningen vid vår uppläggningsplats i Borka. Dock har inte den stora verksamheten kommit igång ännu, men bara värmen kommer tillbaka så sätts det fart. Sjösättningen med kran detta år blir lördagen den 9 maj, då blir det lite av en folkfest vid Borka Brygga. Vi ser fram mot det datumet då våra flytetyg får komma i sitt rätta element igen.

Ja vi har mycket roligt att se fram mot i sommar, titta här på vår hemsida för information vad som sker. Tills dess så vill jag önska er alla en skön vår med mycket sol.....

Vad lyckat det blev.....

16 dec 2014

Vad lyckat det blev på Julmarknaden.

Många glada besökare hade vi på vår julmarknad i söndags. Knallarna sålde väldigt bra och var nöjda. All ost och alla charkvaror tog slut, varm-korven lika så.

Jag vill tacka alla ni "knallar" som deltog med försäljning, besökarna var mycket nöjda med ert utbud av varor.

Tack också till Marie och John-Åke för den fina musiken på durspel och dragspel.

Så vill jag rikta ett stort TACK till alla ni medlemmar som varit med och jobbat med julmarknaden. Allt arbete med planeringen som pågått länge och den fina insatsen ni gjorde med allt jobb på julmarknadsdagen.

Nu har vi även börjat med planeringen inför säsongen 2015.

Det är flera positiva nyheter på gång som vi kommer att presentera när vi kommer in på det nya året. En av dessa är bl.a. att vi behåller samma pris på campingen som förra året.

Ni får ha en skön fortsättning på vintern så hörs vi snart igen....